FOLLOW ME ON BOARD!

Friday, 17 June 2011

Mari Bersedekah!



Assalamualaikum..

Bersempena dgn hari Jumaat yg mulia ni, aku wat entri ni utk peringatan bersama iaitu pasal SEDEKAH..Aku tergerak nk wat entri ni masa g sembahyg Jumaat td..masa baru2 sampai tu ada announcement pasal ada 'Saudara Baru' yg nak belajar mengaji di Pondok Kelantan..Then aku pon carilah tempat duduk..baru je melabuhkan punggung ada 2 org salam aku..Owh,.aku duduk sebelah Saudara Baru tu rupanya..Melihatkan diorg ni, aku terfikir...

 “Sedekah itu menghapuskan kesalahan seperti air memadamkan api” (Hadis Riwayat At Tirmidzi)

Ramai yg tawu sedekah ni adalah amalan yg MULIA. Masa di sekolah lg dah diajar oleh cikgu yg sedekah ni amalan yg baik dan akan mendapat pahala.. tp dlm hal melaksanakannya brp kerat je yg buat?

Amalan sedekah ni patut diterapkan oleh mak bapak kt anak2 diorg masa kecik2 lg..contohnya bagilah anak2 anda sedikit duit utk mereka sendiri masukkan kt dlm tabung masjid tiap kali solat Jumaat..So, dgn cari ni anak2 tu dah terbiasa dan taklah dah besar nnt jd org yg SOMBONG DAN BONGKAK dengan kekayaan duniawi..

Kalau citer bab sedekah ni macam2 perangai boleh kita lihat..
  • Ada yg sedekah dgn HATI YG TAK IKHLAS demi mengharapkan balasan.
  • Sedekah utk MENUNJUK2 atau utk publisiti naikkan nama. Selalu kita nmpk kt TV dan surat khabar..Tajuknya - " YB XX Sumbang RMXX Ribu Untuk Mangsa Banjir." haha
  • Kalau ada org dtg mintak sedekah tu die punya BANYAK SOAL mcm polis la pulak...tanak bg tu ckp jela..
  • Ada pulak yg sedekah RM50 tp ikhlas RM30 je..hahaha! (Jozan)
  • Sedekah ke JALAN YG TAK BAIK mcm sedekah kt pembangunan pusat hiburan. Sedekah utk tabung masjid tak pernah dibuat pulak..
Selalu terjadi SYAK WASANGKA terhadap peminta sedekah..Bila ada org dekati kita je tak kira di shopping complex atau yg duduk mengemis di tepi jejantas, kita akan mula syak yg diorg ni TIPU. Pada pendapat aku janji niat kita IKHLAS nak tolong apa salahnya kita sedekah. Kalau die tipu pun itu antara dia dan Tuhan. Tp pandai2 lah judge a book by itz cover..haha. Kalau yg pakai cantik2 mintak sedekah tu mintak kaki namanya..tp kalau nmpk mempunyai ciri2 tu tak payahlah tanya bnyk2 lagi mcm soal siasat Polis pulak..
Kalau org mcm makcik ni dtg kat korang mintak sedekah jgn halau pulak..tak pun bnyk songeh!

Kalau org mcm ni dtg mintak sedekah korang bg tapak kasut je..

Diriwayatkan daripada Salman bin Amir, daripada nabi s.a.w baginda bersabda:
"Sesungguhnya sedekah yang diberikan kepada orang miskin akan diganjarkan dengan satu pahala sedekah dan sedekah yang diberikan kepada ahli keluarga terdekat akan diganjarkan dengan dua pahala, satu pahala sedekah dan satu pahala menyambung silaturrahim. "
(Hadis riwayat Imam Nasaie).

TAHUKAH ANDA?: bahawa pahala org bersedekah keatas pembangunan yg baik seperti pembangunan masjid akan terus mengalir masuk walaupun org tu dah meninggal dunia?
Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa yang mempunyai harta maka bersedekahlah dengan kekayaannya, dan barangsiapa yang mempunyai ilmu maka bersedekahlah dengan ilmunya dan barangsiapa yang mempunyai tenaga maka bersedekahlah dengan tenaganya. Sesungguhnya sedekah itu dapat menutup tujuh puluh pintu kejahatan”.

Kalau alasan TAKDE DUIT nak sedekah tu mmg tak munasabah lah..Sedekah tak semestinya menggunakan duit..Harta benda pun boleh..Lagi2 yg MACAM artis tu..yg suka beli baju, kasut berbagai tu..semestinya kalau dah tak muat tanak pakai kan..so, nilah peluang korang utk menderma kat RUMAH ANAK2 YATIM..diorg pn nak merasa jugak pakai cantik2 dan branded2 walau tak mampu..jgnlah yg dah koyak2 korang bg diorg..Apa salahnya atleast setahun sekali contohnya dlm bulan Ramadhan korng dtg bwk sebungkus pakaian yg dah tak pakai hantar rumah anak yatim..bukan kena bayar pon nk dtg..Pahala di bulan Ramadhan tu berlipat ganda tau! mst diorg suke raya nnt pakai cantik2.. ^^ Wat gotong royong tolong magsa banjir pun sedekah gak dlm bentuk tenaga..

Sekian sahaja la entri kali ni..untuk peringatan kita bersama yg sering lupa akan hal ini.. ^^
Sayang  Ayah korang sempena Hari Bapa Klik SINI!

2 comments:

NURUL AINI NORAZMAN said...

tazkirah jumaat,.^^

klu bab sedekah ni, kesian kat budak2 je,. klu yg dewasa ni malas skit aini nak layan terutama yg masih berupaya utk kerja..

zIq Ziqry said...

huhu.kdg2 cmtu gak...kalau bdn masih tegap utk bekerja tu pk 2 3 kali gak nk bg...huhu.

You might want to see :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...